Jobcoaching op de werkvloer

Een grip uit de thema’s waarin de jobcoach u kan begeleiden:

De begeleiding verloopt op maat en de volledige werkomgeving kan hier ook in betrokken worden.

Jobcoaching is een individuele en vraaggerichte benadering

Een individuele, vraaggerichte benadering heeft als uitgangspunt dat je op een goede manier bij mensen moet aansluiten als je ze verder wilt helpen. Het is dan ook noodzakelijk te weten wie dit individu is.

Als jobcoach kijken we hierbij niet zozeer naar de problemen en beperkingen van de werknemer, maar naar zijn kracht en mogelijkheden. De regie moet niet bij de jobcoach, maar zoveel mogelijk bij de werknemer liggen: wat moet en kan er gebeuren en hoe pak ik dit concreet aan?

Jobcoaching is een drieledige klantrelatie

Het speelveld van jobcoaching wordt gevormd door een drieledige klantrelatie: de werknemer, de werkgever en de jobcoach. De jobcoach heeft de opdracht de vragen van zowel de werknemer als de werkgever op elkaar af te stemmen en te vertalen naar een concreet traject. Van zowel de werknemer als de werkgever wordt gelijkwaardige input verwacht. Het is een traject van samen-werken.

De werkgever
De jobcoach zal streven naar een situatie waarbij de ondersteuning van op de werkvloer ten volle wordt ingezet of uitgebouwd. Ondersteuning door de werkgever in de begeleiding van de werknemer is namelijk van cruciaal belang voor duurzame arbeidsparticipatie.
De jobcoach maakt afspraken met de werkgever over zijn rol binnen de begeleiding én -ruimer- binnen de volledige onderneming. Na het traject van de jobcoaching zal de werkgever immers de ondersteuningstaak verder moeten opnemen, voor deze of nieuwe werknemers. De werkgever wordt in deze ondersteuningstaak gecoacht

De werknemer
Binnen de individuele, vraaggerichte benadering krijgt de competentie van de werknemer een brede betekenis. Zicht hebben op de competenties van de werknemer biedt zowel een antwoord op de vraag ‘Wie is de werknemer’ als ‘Wat wil en kan hij en hoe kan dit het beste worden gerealiseerd?’ Er wordt in de eerste plaats geluisterd om het huidig werkprofiel van de werknemer in kaart te brengen om daarna toe te werken naar het gewenst werkprofiel.

Inhoud van het traject

De jobcoach van Argos zal de werkgever en werknemer informeren, ondersteunen en begeleiden. De jobcoaching zal bestaan uit individuele contacten met het bedrijf: Log hier in voor het intakeformulier en de engagementsverklaring.